“D’Ones: (R)evolució de les dones en la música” descobreix les veus femenines dels Països Catalans

DSC_0187
Fragment del poema “Cançó de fer camí”, de Maria-Mercè Marçal, que es troba en una paret de l’exposició.

La música sempre és present a les nostres vides. Aquesta marca moments importants: les cançons de bressol quan som petits, el primer concert del nostre grup preferit, un viatge en cotxe o qualsevol tarda amb els amics. La música és, també, un acte social. I com a acte social, no pot escapar-se dels estereotips de la societat patriarcal. Per això, el Palau Robert dedica ara una exposició a les dones cantants, músiques i compositores que, com en molts altres àmbits de la societat, estan invisibilitzades: “D’ones: (R)evolució de les dones en la música”

Les dones en l’àmbit musical

La música en un ambient més íntim ha estat històricament lligada a la dona: són les mares qui sempre han cantat cançons de bressol per consolar els infants i són les dones aquelles qui cantaven cançons tradicionals a la vora del foc. Ara bé, quan la música es professionalitza, la majoria d’intèrprets són homes. Sembla increïble, però la xifra més elevada en referència a les dones en el món musical és de l’any passat, amb un 30% de solistes i un 25% de grups amb alguna dona. Si som la meitat de la població, per què no ens veiem representades en la música?

opera-dones
Instal·lació de l’exposició en què es veuen diversos faristols amb cantants d’òpera femenines i la seva biografia.

Un viatge per les veus femenines dels Països Catalans

Aquesta és la reflexió a què es vol arribar a través de l’exposició “D’Ones: (R)evolució de les dones en la música”, al Palau Robert. Es pot visitar fins el 23 d’abril i proposa un viatge a través de 10 gèneres musicals per tal de descobrir les més de 1.000 veus de dones que, des del segle passat, s’han dedicat a la música arreu dels Països Catalans.

L’exposició, que compta amb el comissariat d’Helena Morén, periodista d’Enderrock, consta de diversos espais, cadascun dedicat a un tipus de música. En aquests, es pot escoltar música d’un estil en concret i aprendre més sobre el paper que juguen les dones en cada època i en cada gènere musical. Començant amb les cançons de bressol i acabant per les músiques urbanes, passant per la cançó d’autora, el folklore, l’òpera o el punk, la diversitat d’artistes hi és més que present. La Montserrat Caballé i la Bad Gyal comparteixen espai per un bé comú: el reconeixement de la dona com a músic.

DSC_0176
Part de l’exposició en què es veuen tots els noms de les més de 1.000 artistes dels Països Catalans que estan representades per l’exposició, que s’ha dut a terme juntament amb Enderrock i l’Institut Català de la Dona.

Per tal de complementar l’exposició, la revista musical Enderrock va dedicar un número especial en forma de catàleg a aquelles dones del país que s’han dedicat a la música i, amb el suport de l’Institut Català de les Dones, van publicar un àlbum de dones i cançons, que també té com a objectiu difondre les veus femenines dels Països Catalans.

Com bé clama el poema “Cançó de fer camí”, de Maria-Mercè Marçal: “serem cinc-centes, serem mil”. I aquests milers de dones tenim el dret de sortir de l’esfera privada i conquerir la vida pública i tots els seus àmbits, també el musical.

__________________________________________________________________________________________

Podeu escoltar el PODCAST aquí:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s